Kindercoaching is het kort en laagdrempelig begeleiden van kinderen die een duidelijke of onduidelijke coachvraag hebben. De wereld is voor opgroeiende kinderen een grote
uitdaging.
Ik begeleid de kinderen (en daarmee ook de ouders) op het gebied van bewustwording, zodat het kind zich bewust wordt van zichzelf, de eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden.
Als kindercoach lever ik een bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling en bewustwording van kinderen, zodat zij kennis hebben van hun eigen kracht en deze kunnen inzetten in hun eigen
levenspad.
Als kindercoach bied ik een laagdrempelige vorm van begeleiding aan voor het kind. Het is een vorm van coaching waarbij de belevingswereld van het kind centraal staat. Immers kinderen
beleven de wereld anders dan volwassenen en uitten dit op uiteenlopende manieren als het even niet wil. Soms kunnen zij ook jou wakker schudden en je een spiegel voorhouden.
Het uitgangspunt is te kijken naar de manier van denken, voelen en doen van het kind, om zo samen de coachvraag te ontdekken en samen met het kind hiermee aan de slag te gaan. Ik begeleid
kinderen van 9-15 jaar. Belangrijk voor een goede begeleiding is;
Ik begin altijd met een kennismakingsgesprek met je kind en jullie als ouder. Dit is geheel vrijblijvend en gratis. Dit kennismakingsgesprek vind plaats na telefonisch contact of via
e-mail.
Samen bekijken we of kindercoaching jullie kind wellicht kan helpen. Tijdens dit gesprek wordt duidelijk of de juiste hulp geboden kan worden of dat er doorverwezen wordt naar een andere vorm van
hulpverlening (bijvoorbeeld een kindertherapeut of psycholoog). Als we besluiten een traject te starten start de aanmelding. De aanmelding begint met het maken van een afspraak om een
intakegesprek te voeren.
Mochten jullie kiezen om te beginnen met kindercoaching, dan starten we altijd met een intakegesprek bij jullie thuis. Tijdens het intakegesprek bespreken we uitgebreid de reden van aanmelding
van het kind.
We gaan de intakelijst doornemen en invullen zodat ik een goed beeld krijg van de ontwikkeling van jullie kind en de coachvraag van je kind helder wordt. Tijdens het intakegesprek mag het
kind ook aanwezig zijn, het gaat immers over hem of haar. Openheid naar elkaar vind ik erg belangrijk.
Tijdens dit gesprek bespreken we wat er speelt en wat je kind graag willen bereiken, zodat we voorafgaand kennis met elkaar hebben gemaakt en we de coachvraag boven tafel kunnen krijgen. Zodat we
aan de slag kunnen bij de eerste coachingsessie.
Bij de coachingsessies werk ik samen jullie kind bij jullie thuis, omdat dit de vertrouwde omgeving is van het kind. Meestal zijn gemiddeld 2 tot 6 afspraken voldoende, dit is niet exact te
bepalen. Na ongeveer 2 coachingsessies heb ik een tussengesprek samen met jullie. Hierin bespreken we hoe het gaat en of we nog verder gaan met kindercoaching. De coachingssessies duren ongeveer
een uur per keer en vinden in principe alleen met het kind plaats bij jullie thuis.
Aan het eind van elke coachingsessie wordt besproken of een nieuwe afspraak maken nodig is. Mocht een coaching afspraak niet meer nodig zijn dan spreken we een eindgesprek af om alles af te ronden.
Allereest maken we kennis met elkaar om te kijken of ik iets voor jullie kind kan betekenen. Als we een coachinggesprek hebben gaan we praten en we gaan er ook mee aan de slag, zodat het kind
kleine stappen kan zetten. Dit doe ik door middel van:
Door het inzetten van deze activiteiten kan het kind verwerken waar wij over hebben gepraat. Je mag als ouder bij de sessie aanwezig zijn, maar meestal is het beter als ik samen aan de slag ga met je kind. Dit bespreken we met elkaar. Meestal spreek ik af het laatste kwartier aan te schuiven zodat jullie, je kind en ik globaal kunnen bespreken wat we hebben gedaan en waar het kind mee aan de slag gaat. Wat het kind mij precies verteld is vertrouwelijk. Ik zal alleen hoofdlijnen, met toestemming van je kind met jullie delen. Ik vind het belangrijk om open te zijn naar elkaar, aangezien iedereen samen werkt om stappen te kunnen zetten. Ik maak voor mijzelf korte aantekeningen wat ik qua coaching doe. Hierdoor kan ik kijken waar het kind nu staat, welke stappen het kind zet en wat ik kan aanreiken voor de volgende sessie. Afsluitend na de sessie bespreken wat we hebben gedaan en maken we (eventueel) een vervolgafspraak of plannen we een tussen /eindgesprek in.