Kindercoaching is het kort en laagdrempelig begeleiden van kinderen die een duidelijke of onduidelijke coachvraag hebben. De wereld is voor opgroeiende kinderen een grote
uitdaging.
Ik begeleid de kinderen (en daarmee ook de ouders) op het gebied van bewustwording, zodat het kind zich bewust wordt van zichzelf, de eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden.
Als kindercoach lever ik een bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling en bewustwording van kinderen, zodat zij kennis hebben van hun eigen kracht en deze kunnen inzetten in hun eigen
levenspad.
Als kindercoach bied ik een laagdrempelige vorm van begeleiding aan voor het kind. Het is een vorm van coaching waarbij de belevingswereld van het kind centraal staat. Immers kinderen
beleven de wereld anders dan volwassenen en uitten dit op uiteenlopende manieren als het even niet wil. Soms kunnen zij ook u wakker schudden en je een spiegel voorhouden.
Het uitgangspunt is te kijken naar de manier van denken, voelen en doen van het kind, om zo samen de coachvraag te ontdekken en samen met het kind hiermee aan de slag te gaan. Ik begeleid
kinderen van 9-14 jaar. Belangrijk voor een goede begeleiding is;
Ik begin altijd met een kennismakingsgesprek met uw kind en u als ouder. Dit is geheel vrijblijvend en gratis. Dit kennismakingsgesprek vind plaats na telefonisch contact of via e-mail.
Samen bekijken we of kindercoaching uw kind wellicht kan helpen. Tijdens dit gesprek wordt duidelijk of de juiste hulp geboden kan worden of dat er doorverwezen wordt naar een andere vorm van
hulpverlening (bijvoorbeeld een kindertherapeut of psycholoog). Als we besluiten een traject te starten start de aanmelding. De aanmelding begint met het maken van een afspraak om een
intakegesprek te voeren.
Mocht u kiezen om te beginnen met kindercoaching, dan starten we altijd met een intakegesprek bij u thuis. Tijdens het intakegesprek bespreken we uitgebreid de reden van aanmelding van
uw kind.
We gaan de intakelijst doornemen en invullen zodat ik een goed beeld krijg van de ontwikkeling van uw kind en de coachvraag van u als ouders en uw kind helder wordt. Tijdens het
intakegesprek mag het kind ook aanwezig zijn, het gaat immers over hem of haar.
Tijdens dit gesprek bespreken we wat er speelt en uw kind en u graag willen bereiken, zodat we voorafgaand kennis met elkaar hebben gemaakt en we de coachvraag boven tafel kunnen krijgen. Zodat
we aan de slag kunnen bij de eerste coachingsessie.
Bij de coachingsessies werk ik met uw kind bij u thuis, omdat dit de vertrouwde omgeving is van het kind. Meestal zijn gemiddeld 2 tot 6 afspraken voldoende, dit is niet exact te bepalen. Na
ongeveer 2 coachingsessies heb ik een tussengesprek met u en uw kind, hierin bespreken we hoe het gaat en of we nog verder gaan met kindercoaching. De coachingssessies duren ongeveer een uur per
keer en vinden in principe alleen met uw kind plaats bij u thuis.
Aan het eind van elke coachingsessie wordt besproken of een nieuwe afspraak maken nodig is. Mocht een coaching afspraak niet meer nodig zijn dan spreken we een eindgesprek af om alles af te ronden.
Allereest maken we kennis met elkaar om te kijken of ik iets voor uw kind kan betekenen. Als we een coachinggesprek hebben gaan we praten en we gaan er ook mee aan de slag, zodat uw kind kleine
stappen kan zetten. Dit doe ik door middel van:
Door het inzetten van deze activiteiten kan het kind verwerken waar wij over hebben gepraat. U mag als ouder bij de sessie aanwezig zijn, maar soms is het beter als ik samen aan de slag ga met uw kind. Dit bespreken we met elkaar. Meestal spreek ik af het laatste kwartier aan te schuiven zodat uw kind en ik globaal kunnen bespreken wat we hebben gedaan en waar het kind mee aan de slag gaat. Wat het kind mij precies verteld is vertrouwelijk. Ik zal alleen hoofdlijnen, met toestemming van uw kind met u delen. Ik vind het belangrijk om open te zijn naar elkaar, aangezien iedereen samen werkt om stappen te kunnen zetten. Ik maak voor mijzelf korte aantekeningen wat ik qua coaching doe. Hierdoor kan ik kijken waar het kind nu staat, welke stappen het kind zet en wat ik kan aanreiken voor de volgende sessie. Afsluitend na de sessie bespreken wat we hebben gedaan en maken we (eventueel) een vervolgafspraak of plannen we een tussen /eindgesprek in.